13 December 2010

Tetap azam lanjut pelajaran walau cacat mata


KOTA BHARU: Muhammad Huzaifah Mohd Noor, 20 tahun, berasal dari Kampung Kedai Lalat, dekat sini, tidak mahu kecacatan mata menjadi penghalang baginya melanjutkan pelajaran.

Pemuda yang bekerja sebagai mekanik di sebuah bengkel di Kampung Demit itu hilang mata kanannya akibat terkena kelongsong gas pemedih mata semasa berlaku rusuhan ketika perlawanan separuh akhir Piala FA antara Kelantan dengan Negri Sembilan di Stadium Sultan Muhammed IV tahun lalu.
Bekas pelajar Institut Latihan Perindustrian Pengkalan Chepa itu bertekad akan melanjutkan pengajiannya sehingga mendapat diploma dalam jurusan Penyejukbekuan dan Selenggaraan Penyaman Udara.

'Saya tidak akan berputus asa daripada mencapai cita-cita untuk menjadi seorang ahli perniagaan yang berjaya,' tegas beliau seperti ditulis di akhbar New Straits Times semalam.

'Saya sedar keluarga saya tidak dapat menanggung biaya kursus. Jadi saya akan mula mengumpul wang dari sekarang,' kata Huzaifah.

Anak bongsu daripada 12 adik-beradik itu meraih pendapatan sekitar RM650 sebulan daripada pekerjaannya sekarang.

Menurut beliau, keluarganya berpendapatan rendah dan tidak mampu hendak membiayai pelajaran beliau.

'Ibu saya, Kamariah Husin, 60 tahun, seorang ibu tunggal dan suri rumah, manakala adik-beradik saya yang lain sudah berumah tangga dan mempunyai keluarga untuk disara.

'Tetapi ini tidak akan menghalang saya daripada melanjutkan pelajaran saya,' kata beliau, yang kini memakai mata palsu pada mata kanannya.

'Setiap dua jam saya perlu mengeluarkan mata palsu itu untuk direndam menggunakan air panas bagi mengelakkan bahagian mata bernanah akibat peluh,' jelasnya, yang berbuat begitu atas arahan doktor.

Setiap bulan, beliau terpaksa membayar RM100 hingga RM150 untuk membeli ubat khusus bagi penjagaan matanya itu.

Dalam rusuhan bola sepak itu, 16 orang, termasuk empat pelajar, ditahan polis untuk disoal siasat.

Tiga bulan selepas insiden itu, Encik Huzaifah menyaman kerajaan dan polis Malaysia dan menuntut ganti rugi RM10 juta kerana cuai.

Kes itu masih menunggu perbicaraan di mahkamah. Huzaifah berharap mereka yang bertanggungjawab menyebabkan kecacatan matanya dibawa ke muka pengadilan. -- BMM

No comments:

Post a Comment

Nuffnag ads